torsdag 24. november 2011

Rekneark


I følgje Høiland & Wølner (2007) kan ein jobbe med rekneark i alle fag og på alle trinn(2007:158). Arbeid med rekneark på tvers av fag gir moglegheiter. I dette inlegget vil ein kunne sjå to døme der rekneark kan nyttast i andre fag enn matematikk.
Mange opplever matematikk som eit heilt anna språk og kan difor vere svært vanskeleg. Det er ikkje uvanleg å tenke matematikk når omgrepet rekneark blir sagt og rekneark kan for mange vere eit negativt ladda ord (Høiland & Wølner, 2007). I LK06 står det sentralt at ein skal jobbe med matematikk på tvers av fag (Kunnskapsløftet, 2008). Matematikk er ein grunnleggande ferdigheit og det å arbeide med rekneark vil ikkje berre vere med på å stimulere matematiske ferdigheiter, men også arbeidet med den 5. grunnleggande ferdigheita, som er digital kompetanse.





 __________________________________________________________
Kjeldeliste
Høiland, T & T.A Wølner (2007): Fra digital ferdighet til kompetanse. Gyldendal norsk forlag as

Kunnskapsløftet(2008): Kunnskapsløftet - fag og læreplaner i grunnskolen. Pedlex norsk skoleinformasjon

3 kommentarer:

  1. Veldig bra at du viser så konkret hvodan man kan jobbe med regneark på ulike alderstrinn! Smart å bruke det et fag som mat og helse, utradisjonelt og spennende. Og garantert motiverende for elevene! Ved å begynne så pass tidlig som i småskolen, blir ikke regneark så uoverkommelig å jobbe med på mellomtrinnet og på ungdomsskolen.

    SvarSlett
  2. Her har du skrevet og vist på en enkel måte hvordan rekneark kan brukes i de fleste fag, og ikke minst at det kan brukes i barneskolen.Jeg tror rekneark kan virke skumlere og vanskligere enn det egentlig er, så vi får bare øve. Det er jo vi som skal presentere verktøyet for elevene.

    SvarSlett
  3. Her likte jeg veldig godt at du viser så konkrete eksempler på bruk av regneark. Slik viser du at med et regneark kan man presentere tall raskt og enkelt. I tillegg det at arbeid med regneark kan brukes i flere fag.

    Å bruke regneark kan være en alternativ arbeidsmåte for elever som lærer best auditivt. Da kan man bruke regneark som et element i tilpasset opplæring. Jeg har selv gjennom praksis erfart at elever ble motiverte av å bruke IKT og regneark som verktøy. Det var for mange spennende å se hvordan for eksempel diagram kunne lages med noen tastetrykk. Det ga i tillegg variasjon ikke bare for meg som lærer, men også for elevene.

    SvarSlett