I dette innlegget blir det tatt utgangspunkt i bileta ovanfor gjennom å svare på dette kompetansemålet i norsk etter 10.trinn:
«elevene skal kunne «gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster[1]» (Kunnskapsløftet, 2008:25).
Det står sentralt i LK06 at elevane i grunnskulen skal ha kjennskap til emnet. Det er difor ein føresetnad at ein som lærar bør ha kunnskap innanfor dette området.
For at ein skal kunne greie ut om emnet (personvern og opphavsrett) og opparbeide seg ein forstÃ¥ing rundt dette er det viktig at elevane kjenner til omgrepet «Ã¥ndsverk» og innhaldet i «Ã¥ndsverkloven.» NÃ¥r ein oppnÃ¥r kunnskap omkring omgrepet «Ã¥ndsverk» vil ein forstÃ¥ at i denne samanhengen dreiar det seg om fotografiske bileter som ikkje nÃ¥r kravet til det som blir kalla eit Ã¥ndsverk. Sjølv om dette biletet ikkje nÃ¥r verkshøydekravet[2] stÃ¥r opphavsretts- og personvernspørsmÃ¥let likevel sentralt, dette fordi det blir teke bilete av ein person.
Resultatet av desse spørsmÃ¥la « Kan ein publisere biletea? Kvifor/kvifor ikkje? Kva mÃ¥ eventuelt til for at ein skal kunne publisere det?» vil gje eit grunnleggande svar i forhold til kompetansemÃ¥let.
Er det du som har teke dette biletet, er det du som er skaparen og dermed har opphavsretten. Viss ikkje kan det publiserast sÃ¥ lenge ein har fÃ¥tt tillatelse frÃ¥ den som har opphavsretten til biletet (eineretten varer i fotografen sin levetid og 15 Ã¥r etter fotografen sin død), men med dette fotografiske biletet mÃ¥ ein ogsÃ¥ ta omsyn til personvern, dette fordi den avbilda er i fokus. Det betyr at ein ikkje kan offentliggjere bileta utan samtykke frÃ¥ den avbilda sidan den er hovudsaka, hadde dei ikkje vore det kunne fotografen ta den avgjersla. Sjølv om dette er ein enkel regel Ã¥ forholde seg til finst det likevel unntak jfr. «Ã…ndsverkloven» i kapittel § 45c (Lovdata, u.d).
I tillegg til dette er det svært viktig Ã¥ merke seg at publiseringa skal ikkje pÃ¥ nokon mÃ¥te vere kriminaliserande i seg sjølv jfr «Ã…ndsverkloven kapittel 7 & 8» (Lovdata,u.d). Det Ã¥ bruke sunn fornuft og kontinuerlig vurdere om bileta er etisk forsvarleg Ã¥ publisere er pÃ¥ mange mÃ¥tar den viktigaste og den skjulte hugseregelen i arbeidet med emnet personvern og opphavsrett.
Kjeldeliste
Kunnskapsløftet (2008): Kunnskapsløftet – fag og læreplaner i grunnskolen. Pedlex norsk skoleinformasjon
Lovdata, u.d: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. Henta 22.11.2011frå http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html#45c
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar