tirsdag 22. november 2011

Personvern og opphavsrett










 







































I dette innlegget blir det tatt utgangspunkt i bileta ovanfor gjennom å svare på dette kompetansemålet i norsk etter 10.trinn:

«elevene skal kunne «gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster[1]» (Kunnskapsløftet, 2008:25).

Det stÃ¥r sentralt i LK06 at elevane i grunnskulen skal ha kjennskap til emnet. Det er difor ein føresetnad at ein som lærar bør ha kunnskap innanfor dette omrÃ¥det.  

For at ein skal kunne greie ut om emnet (personvern og opphavsrett) og opparbeide seg ein forstÃ¥ing rundt dette er det viktig at elevane kjenner til omgrepet «Ã¥ndsverk» og innhaldet i «Ã¥ndsverkloven.» NÃ¥r ein oppnÃ¥r kunnskap omkring omgrepet «Ã¥ndsverk» vil ein forstÃ¥ at i denne samanhengen dreiar det seg om fotografiske bileter som ikkje nÃ¥r kravet til det som blir kalla eit Ã¥ndsverk. Sjølv om dette biletet ikkje nÃ¥r verkshøydekravet[2] stÃ¥r opphavsretts- og personvernspørsmÃ¥let likevel sentralt, dette fordi det blir teke bilete av ein person.

Resultatet av desse spørsmÃ¥la « Kan ein publisere biletea? Kvifor/kvifor ikkje? Kva mÃ¥ eventuelt til for at ein skal kunne publisere det?» vil gje eit grunnleggande svar i forhold til kompetansemÃ¥let.

Er det du som har teke dette biletet, er det du som er skaparen og dermed har opphavsretten. Viss ikkje kan det publiserast sÃ¥ lenge ein har fÃ¥tt tillatelse frÃ¥ den som har opphavsretten til biletet (eineretten varer i fotografen sin levetid og 15 Ã¥r etter fotografen sin død), men med dette fotografiske biletet mÃ¥ ein ogsÃ¥ ta omsyn til personvern, dette fordi den avbilda er i fokus. Det betyr at ein ikkje kan offentliggjere bileta utan samtykke frÃ¥ den avbilda sidan den er hovudsaka, hadde dei ikkje vore det kunne fotografen ta den avgjersla. Sjølv om dette er ein enkel regel Ã¥ forholde seg til finst det likevel unntak jfr. «Ã…ndsverkloven» i kapittel § 45c (Lovdata, u.d).  

I tillegg til dette er det svært viktig Ã¥ merke seg at publiseringa skal ikkje pÃ¥ nokon mÃ¥te vere kriminaliserande i seg sjølv jfr «Ã…ndsverkloven kapittel 7 & 8» (Lovdata,u.d). Det Ã¥ bruke sunn fornuft og kontinuerlig vurdere om bileta er etisk forsvarleg Ã¥ publisere er pÃ¥ mange mÃ¥tar den viktigaste og den skjulte hugseregelen i arbeidet med emnet personvern og opphavsrett.  



__________________________________________________________________
Kjeldeliste

Kunnskapsløftet (2008): Kunnskapsløftet – fag og læreplaner i grunnskolen. Pedlex norsk skoleinformasjon
Lovdata, u.d: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. Henta 22.11.2011frå http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html#45c


[1] «bruk av andres tekster» betyr bruk av bilete, musikk, filmar, og skriftlige tekster.

[2] verkshøydekravet; Fotografiet er eit Ã¥ndsverk – eit fotografisk verk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar