onsdag 23. november 2011

Digitale læringsmiljø

Erik Prinds (1999) er opptatt av at det ikkje skal dannast digitale skiljer i samfunnet og påpeikar at skulen er den eineste samfunnsinstitusjonen som kan sikre bred digital kompetanse (Prinds, 1999). For å unngå dette skiljet i samfunnet står det difor sentralt at vi som IKT veiledrar har fokus på at elevane beherskar dei digitale verktøya både teknisk og analytisk. Me må legge opp til undervisningsmetode der digitale verktøy gir merverdi slik at elevane ser at arbeidet med digitale verktøy og digital kompetanse i undervisninga vil gje ein ny og annleis oppleving.

Prinds (1999) delar undervisninga inn i tre læringsrom; Undervisnings-, trenings og studierommet. Romma er ikkje tre fysiske avskilde rom, men dei representerar ulike måter å organisere ein læringsprosess. Rommene har gitte elev - og lærerroller og i enkelte digitale verktøy vil være mer relevante i visse rom enn andre. Arbeid med IKT i undervisninga kan difor inngå i dei tre romma på ulike måtar.

Undervisningsrommet - digitale verktøy;- Presentasjonsverktøy som powerpoint, digitale tavler, overhead eller bruke google dokumenter som informasjonbase. Treningsrommet - digitale verktøy; - internett og google dokumenter. Studierommet - digitale verktøy; digitale stillbildekameraer, audacity, photostory, picasa og picnic.



______________________________________________________________
Kjeldeliste

Prinds, E (1999):  Rum til læring. Center for Teknologistøttet Uddannelse: København




2 kommentarer:

  1. Jeg tenker at mye har forandret seg, men disse læringsrommene Prinds snakker om er til en viss grad aktuelle i dag også. Modellen hans kan hjelpe oss til å se hvilke digitale verktøy som kan passe i undervisningen etter hvilke roller elevene og læreren har, og dermed være til hjelp når vi skal legge planer for bruken vår av digitale verktøy i skolen.

    Jeg synes det er fint at du gir eksempler på noen digitale verktøy som kan passe til de forskjellige "læringsrommene".
    Kunne kanskje tenke meg å lese litt refleksjon rundt det Prinds mener, hvordan passer han inn i dagens skole - 12 år etter han skrev boken?

    SvarSlett
  2. Erik Prinds var veldig framtidsrettet i sin filosofi. Når jeg tenker tilbake til 1999, så var det ikke strie datamaskinene vi hadde. Internett hadde vi da via ISDN.
    At han alt den gangen satte fokuset på digitalet skiller i samfunnet, er verdt å merke seg. I dag har alle minst en pc hjemme. Slik var det ikke i 1999. Noe av grunnen var nok at prisen var vesentlig høyere. Du måtte da ut med nesten 10.000kr for en stasjonær pc med en sånn svær “klomp” til skjerm. bærbar pc var kun for de med ekstra tykk lommebok.

    Vi burde nok ta tak i Erik Prinds sine teorier igjen i skolen. Riktig nok med noen justeringer, men grunn idèene er meget gode. Tror jeg vil se nærmere på Prinds sine teorier, og hvordan jeg sånn praktisk kan omsette de til dagens virkelighet i skolen.
    PS! Måtte bare komme med et lite “flash-back” fra 90-tallets dataverden :-)

    SvarSlett